tisdag, augusti 22, 2006

Hur är det att växa upp i en familj med alkoholmissbruk?

Jag läste en kvalitativ studie om hur det är att växa upp i en familj med alkoholmissbruk.

"När unga vuxna barn till alkoholister flyttar ifrån föräldrahemmet drar de en lättnadens suck och dunkar sig själva i ryggen för att de har klarat av att överleva. Sen tar de tag i sitt egna liv, men de förblir ofta socialt och känslomässigt uppslukade av familjen. Det är ofta vid tjugofemårsåldern som följden av att ha vuxit upp med en eller två alkoholiserade föräldrar gör sig påmind. Vid det här laget börjar vuxna barn till alkoholister känna en ensamhet som de inte riktigt förstår. Enligt Black (1993) känner de av känslor som isolerar dem från andra och upptäcker att de är deprimerade. Denna depression dyker allt oftare upp och varar längre och längre, men skälet till depressionen är svårt att urskilja. Allt oftare drabbas de av anfall av rädsla och ångest, men det kan vara svårt att finna ursprunget, de kan även ha svårigheter med nära relationer. Detta kan bero på att de kan ha svårt att upprätthålla nära relationer eller att något saknas i dem. Det är mycket viktigt att se tillbaka på processer som har varit, som man ofta inte har uppmärksammat och på ett sätt tagit itu med, hos denna speciella person - nämligen det barn som har vuxit upp med alkoholism i familjen."

(Black, 1993, s. 41f ur Joanna Rangevik, 2005, s.14, "Hur är det att växa upp i en familj med alkoholmissbruk? -en kvalitativ studie om barn till alkoholister, Stockholms Universitet)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det där känner jag verkligen igen mig i. Den där ensamheten. Det är frsta gången jag läser om att det kommer i 25-års åldern.. Det stämmer ju in på mig i alla fall...

/Sofia

Flickan i glaskupan sa...

Jag känner helt igen mig jag också. Det känns som att leva i en slags bubbla eller hinna som avskärmar en från omgivningen.

Ju mer folk desto värre. Enklast är att vara ensam hemma. Då behöver man inte känna sig utsatt på något vis. Man slipper att känna som om folk tittar på en som om man kom från mars.

Anonym sa...

Ja, troligen sa det ar